En omfattande utveckling gällande tågets exteriör har skett genom åren vilket inneburit ett ökat skydd för passagerare trots ständigt ökade hastigheter. Olika lösningar har implementerats i takt med att nya kraschfenomen visats. Dock förekommer teleskopering, överkörning och fällknivseffekten än idag men i olika omfattning.

Olika kraschtyper

Teleskopering

 

Den kinetiska energin pressar ett chassi ovanpå den andra vilket resulterar i att vagnarna trycks in i varandra som när man fäller in ett teleskop. De första vagnarna som tillverkades i trä totalförstördes vid dåtidens krascher trots låga hastigheter,vilket innebar att de flesta avled vid en krasch. Bränder var även vanliga eftersom loken drevs med diesel. Telsesopering och bränder är ej lika valigt idag på grund av robustare vagnar och fråvaro av diesel som drivmedel.

Överkörning

 

Vid omkring 1950- talet fasades trävagnarna ut och ersattes av metallvagnar. Detta ökade säkerheten för passagerare. Hastigheterna ökade dock vilket innebar att vagnarna istället staplades på varandra som ett resultat av den stora kraften som skapades. Antikorrugeringsplattor på vagnarnas utsida, även kallad antistegringsplattor som skulle låsa i varandra och förhindra de vertikala rörelser som kunde leda till överkörning introducerades därmed.

Fällknivseffekten

 

Som ett resultat av att överkörning som fenomen reducerades skapades emellertid ett nytt. Vid kollission spårade istället vagnarna ur och veckades hop mot varandra vid sammanstötningen. De svagare sido- väggarna som saknade krockzoner tryckdes därmed in och skadade passagerare innanför.

Umeå universitet / KcKM

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB)

0046 (0)70 589 83 19

kontakt@raddningtag.se